Det er en god idé at bruge Linkedin til at udvide og styrke dit faglige netværk, når du er til konferencer og andre faglige begivenheder.
Hvis du forbereder dig grundigt, kan din fysiske tilstedeværelse blandt fagfæller nemlig konverteres til stærkere og mere værdifulde relationer efterfølgende.
Den overordnede strategi for at bruge LinkedIn til dette falder i tre dele:
Før, under og efter.
Før en konference eller faglig event
En større faglig begivenhed ude i horisonten er en god anledning til at få støvet sin profil af på LinkedIn, og lige tjekke op på, om ens verdensomspændende visitkort tager sig fornuftigt ud.
Men …!
Inden du går i gang med at opdatere noget på din profil, så slå ‘Del jobændringer og jubilæer’ fra under privatindstillinger.
Så kan du så småt gå i gang med at opdatere din LinkedInprofil:
1 – Download appen til din telefon.
2 – Er dit profilfoto vellignende? Hvis ikke, skal det opdateres, så folk kan genkende dig ud fra det.
3 – Er din headline opdateret og dækker den stadig, der hvor du er i din karriere?
Sandsynligvis er der et overliggende tema på den kommende konference, og det kan give din profil et ekstra pift, hvis du kan inkludere noget konkret i headlinen. I stedet for Campaign Manager kunne der stå Love campaigns and new assignments – let’s connect.
Det er selvfølgelig op til dig og din branche, om din headline skal være på danske eller engelsk. Man kan også tænke en lille finurlighed ind, der fanger. Mange bruger det i deres bio-tekst på Instagram eller Twitter. Fx ‘ og tidligere dartmester i Kerteminde Open’. Ret meget et temperamentsspørgsmål.
Alternativt kan du bruge den såkaldte ‘telegram’-version: Creative Campaigns︱Stunning Storytelling︱Network
4 – Opdater også din ‘Om’-sektion, hvis den trænger til det. Det gør den sikkert. Og den skal sikkert også vendes på lidt hovedet, så selvom det egentlig skulle handle om dig, bør det handle om, hvorfor folk skal forbindes med dig. Læs med din potentielle connections øjne.
5 – Kig på dit CV – altså det med fx ‘2012-2014 i Mellemleder i Kokkedal hjemmepleje’. Måske kan du peppe det lidt op, og gøre det relevant i forhold til netop det faglig event, der er i kikkerten?
6 -Opdater dit baggrundsfoto (hvis det giver mening – det gør det som regel).
7 – Orienter dig via tilmeldingslister om hvem, der kommer og om de er på LinkedIn. Hvis det er en årlig konference, er der muligvis LinkedIn-grupper tilknyttet konferencen. Find dem og tilslut dig dem.
8 – Undersøg om konferencen eller den faglige event har et hashtag (fx #greenmobility2022)
9 – Indstil din profil så folk kan se, hvem du er, når du besøger deres profil. Det gør du under privatliv & indstillinger -> synlighed.
Under konferencen eller det faglig event
10 – Lav opslag under konferencen, hvor du så vidt muligt bruger # om konferencen OG ikke mindst sørger for at ‘tagge’ folk på fotos, og ‘mention’ folk, der har relation til din opdatering. Er du i tvivl om, hvordan det fungerer, så se punkt 6 i dette indlæg.
11 – Sørg for selv at søge på #, der bruges på konferencen. Kommentér og interagér med posts under det #.
12 – Upload fotos og videoer direkte i LinkedIn-opdateringer. På den måde bliver LinkedIn gladest for videoen, og giver den bedre rækkevidde i forhold til dine kontakter.
Efter konferencen eller det faglige event
13 – Find de forbindelser og fagfæller på LinkedIn, som du havde værdifuld kontakt med, og skriv en personlig hilsen via din invitation til at forbindes. Det gøres nemmest på desktop.
14 – Lav eventuelt en eller flere opdateringer i relation til konference, selvom den er forbi. Hvad lærte du? Af hvem? Hvordan bruger du det nu, som du stiftede bekendtskab med på konferencen? Igen: Brug # og nævn folk med relation til din opdatering.
15 – BONUSINFO: Du kan downloade alle dine (nye) LinkedIn- kontakters oplysninger (fx mail og tlf) i et excel-ark, hvis du har brug for det. Så kan du flytte din faglig kontakt væk fra LInkedIn til fx email. Gør det under ‘Indstillinger’→’Sådan behandler LinkedIn dine data’ → ‘Få kopi af dine data’.
Se flere indlæg om LinkedIn lige her.