Omtale for den lille organisation

Omtale for den lille organisation

Du skal skære fra i dine kanaler og fokusere på din målgruppe, hvis du vil ramme medier og beslutningstagere på den mest effektive måde. Det gælder især, når du sidder med PR-arbejdet i en lille organisation uden et stort budget i ryggen. For selvom organisationen er lille, er ambitionerne om at påvirker dagsordenen sikkert store. Sådan lyder indholdet i dette indlæg om omtale og indflydelse for den lille organisation.

Når du arbejder med kommunikation for en mindre organisation, og gerne vil have mere medieomtale, er der masser af effektive og ikke mindst gratis håndtag at dreje på, for at få sat strøm til de budskaber, som I gerne vil have i medierne. Og i sidste ende få omtale og indflydelse.

Ofte sidder der blot én kommunikations-blæksprutte i små organisationer, og opgaverne spænder tit over alt fra facebookopslag, moderering af sociale medier, indholdsproduktion, pressemeddelelser, idé-generering til sparring om presserådgivning og planlægning.

Og langt det meste af det peger i retning af, at gerne ville have noget omtale i de rette medier. Forhåbentlig kan du – hvis du er en af kom-sprutterne – bruge nogle af de her tips som inspiration i dit arbejde med at få din organisations historier i medierne – og dermed opnå synlighed og indflydelse.

Vær skarp på din målgruppe

Det allervigtigste, når du bedriver PR, er din målgruppe. Hvem er de? Hvor er de? Hvilke kanaler benytter de? Hvad interesserer de sig ellers for?

Mange organisationer vil gerne have omtale i tv-avisen eller et af de store anerkendte dagblade. Du skal dog være opmærksom på at de fleste politikere, selvom de nødig vil indrømme det, i lige så høj grad læser BT og Ekstra Bladet, som de læser Politiken, Berlingske, Jyllands-Posten og Information. Men det gør de, og det skal de, for det er her mange vælgeres historier også bliver til.

Undersøg hvilke kanaler din målgruppe orienterer sig i. Er de på facebook? Instagram? Er de aktive der? Har de en fortid, hvor de følger særlig medier fx fagforeningsblade eller særlige interesseorganisationer fx MandagMorgen eller DI Business

Måske er det kun en mindre gruppe af indflydelsesrige personer, du skal have i tale eller som skal træffe beslutninger, der har indflydelse på din organisations fremtid. Hvis det er tilfældet er der ingen grund til at overbevise hele verden, hvis dem der holder nøglen til jeres indflydelse er et fåtal.

Vælg de rigtige kanaler

I direkte forlængelse af undersøgelsen af målgruppen, ligger at vælge de rette kanaler. I dag kan du få dit budskab på mange måder, men det er selvfølgelig altafgørende, at du ved, hvor dine målgrupper er.

Det kræver et analysearbejde. Undersøg fx 25 af dine vigtigste interessenter, og læg en strategi for budskaber og kanaler via dem. Du kan også sætte tallet højere. Undersøg ikke blot om de har en profil, men også om de er aktive på den, og hvilket emner de (også) interesserer sig for, og hvad de allerhelst vil interagerer med.

De mest brugte sociale medier i Danmark er stadig Facebook og Instagram, men det er ikke sikkert jeres mest værdifulde følgere er der. Måske er det Twitter, Linkedin eller TikTok? Undersøg, undersøg, undersøg.

De rigtige kanaler er den direkte (billige) vej til indflydelse. Er du i tvivl om, hvor effektivt det faktisk er at bruge sociale medier som vej til omtale, så kig på denne undersøgelse.

Opbyg relationer til få, men vigtige aktører

Det her minder om første tip, da der er fokus på kvalitet frem for kvantitet. Jeg har mødt mange organisationsmennesker, der var supergode til at netværke, men brugte alt for meget tid på kontakter, der ikke kunne give deres dagsordner et boost.

Når det er sagt, er det langt fra altid, at man kan gennemskue, hvilke kontakter der er brugbare på længere sigt. Og jeg taler bestemt ikke for, at man kun skal vælge venner, partnere og omgangskreds ud fra, om de taler ens sag.

Jeg siger bare: Din tid er sparsom, og sommetider skal der fokuseres.

Så hvis du skal til et arrangement, hvor der kommer folk du gerne vil i netværk med, så husk det, og prioriter det til arrangementet.

Skriv debatindlæg og kronikker

Det er gratis spalteplads med lige de budskaber, du gerne vil have frem, når du skriver debatindlæg og kronikker til aviserne. Også dem der kun er online.

Og det er nemmere end du måske tror, at få omtale og indflydelse gennem avisen debatsider. i hvert fald når du gør dig umage.

Faktisk er der dog oftest mest ræson i at skrive korte indlæg, og – hvis du kan – så skriv noget, der død og pine IKKE skal i en bestemt dag. Og giv det svung. Og lidt billedesprog. Og en god rubrik. Og. Og.

Undersøg hvilket indlæg der bliver bragt i dit foretrukne medie, og lav tre parametre til dit næste indlæg. Og skriv det så!

Genbrug dig indhold til omtale

Du har garanteret produceret masser af indhold til din hjemmeside, Folkemødet, meningsdannere og politikere, der samler støv enten digitalt eller i pamflet-form. Husk at genbruge dit indhold, for det er meget mere omkostningsfrit at opdaterer jeres indspark i en konkret verserende politisk debat, end at skrive noget nyt fra bunden. (For øvrigt mener I givetvis det samme, men med andre omstændigheder end da det blev skrevet første gang)

Newsjacking
             ⬆️    Newsjacking af Dansk Kvindesamfund  ⬆️

Desuden behøver alt hvad du deler (på fx SoMe) ikke at være højaktuelt. Lav gerne ‘en-tur-i-arkivet’-opslag en gang i mellem. Its free….

Brug news-jacking

Følg med og hop med på en (umiddelbart) irrelevant nyhed, som alle kender til, og sæt jeres organisation i positiv forbindelse.

Det kaldes ‘newsjacking’ og er hyper-effektivt i forhold til at få hive sig frem på dagsordenen. Som regel med et glimt i øjet.

Da der blev skiftet ministre i halen på minkskandalen november 2020, benyttede både Radikal Ungdom og Dansk Kvindesamfund lejligheden til at slå et slag for et egentligt ligestillingsministerium på Twitter.

Newsjacking bruges også meget inden for reklamer, og kan have mange afskygninger. Og det er effektivt.

(Rent retorisk har grebet lidt samme karakter som, når en politiker henviser til en endnu mere kendt og ikonisk politiker med et citat eller anekdote. Som fx Mogens Lykketofts tale efter valgnederlaget i 2005, hvor han citerer JFK. På den måde hæver han sig selv op i den ‘politiker-liga’.)

Husk at måle på jeres indsats

Det er hamrende vigtigt, at I bliver klogere på jeres kommunikationsindsats løbende. Derfor SKAL i måle på jeres resultater. Det er der mange måder at gøre på, men det er altafgørende at I har sat jer nogle målsætninger, så I har et bagtæppe for jeres tal.

Spørg fx jer selv: Hvad vil vi have folk til? Hvilke folk? Hvor mange af dem? Hvad er successen for vores kommunikationsindsats? Skal disse ti konkrete personer have gentaget vores budskab i pressen inden for et år? Eller skal de blot kende til dem?

Skal du i gang med en større kampagne for din organisation kan du eventuelt læse gode råd til kampagner her eller ringe på 29884943 til Westfall Kommunikation til en uformel snak.om jeres synlighed og indflydelse.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *